عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و آئین سنتی شاه حسین درخواجه

عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و آئین سنتی شاه حسین درخواجه

نجه قان اغلاماسین داش بوگون

گسیلیب 72ایکی باش بو گون

عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و آئین سنتی شاه حسین درخواجه

 

خوچا نیوز: مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و آئین سنتی شاه حسین گویان (شاخسه ی واخسه ی) در خواجه  برگزار می شود

مردم خواجه چند روز پیش از آغاز ماه محرم با راه اندازی هیات های عزاداری شاه حسین گویان، آمادگی خود را برای عزاداری شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش اعلام می کنند.
سیاه پوش کردن کوچه ها، محلات و مساجد، نوشتن تابلو و پارچه نوشته در ذکر مصیبت اهل بیت (ع) و تشکیل هیات های عزاداری از جمله کارهای عزاداران حسینی این شهر برای استقبال از ماه محرم است.
دسته های عزاداری شاه حسین (شاخسه ی واخسه ی) بنابر یک سنت دیرینه هر سال از دهه آخر ماه ذیحجه، عزاداری خود را در محله ها و خیابان ها آغاز و برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) با حمل علم، بیرق و طوق از محله ای به محله دیگر می روند.
دسته های عزاداری در این روزها با شعارهای شاه حسین وای حسین که به زبان محلی ˈشاخسه ی واخسه یˈ گفته می شود در گروه های مختلف ساعاتی از شب را در فلکه انقلاب این شهر به عزاداری می پردازند.
آیین شاه حسین وای حسین درخواجه ازیک روز مانده به روز تاسوعا شروع می شود و تا آخردهه اول محرم  به اتمام می رسد
هیات های شاه حسین وای حسین که همان (شاخسه ی واخسه ی) یکی از قدیمی ترین و مشهورترین آیین هیات های عزاداری این شهر بوده و صفوف دسته های عزاداری آن ها به دهها متر می رسد..
در آیین عزاداری شاخسه ی واخسه ی در خواجه، عزاداران با هدف نشان دادن اتحاد و همبستگی خود در مقابله با دشمن، حمایت از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و زنده نگه داشتن حماسه حسینی بصورت زنجیروار حرکت می کنند.

نجه قان اغلاماسین داش بوگون

گسیلیب 72ایکی باش بو گون

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ن : یعقوب کامرانی
ت : چهار شنبه 22 آبان 1392


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.