گزارش تصوریری مراسم تشییهع شهدای گمنام خواجه
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 25 اسفند 1393
تاکید معاون عمرانی استاندار بر تسریع در اجرای بزرگراه خواجه - ورزقان
احداث بزرگراه خواجه - ورزقان به مطالبه مردم منطقه از دولت تبدیل شده است
تاکید معاون عمرانی استاندار بر تسریع در اجرای بزرگراه خواجه - ورزقان

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی عملیات اجرایی پروژه بزرگراه خواجه - ورزقان را از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم منطقه از دولت تدبیر و امید دانست و خواستار تسریع در اجرای آن شد.

خبرگزاری فارس: تاکید معاون عمرانی استاندار بر تسریع در اجرای بزرگراه خواجه - ورزقان

به گزارش خوجا نیوزر :خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، محمدصادق پورمهدی در بازدید از روند عملیات اجرایی پروژه بزرگراه خواجه- ورزقان با بیان این که مسئولان استانی و شهرستانی عزم خود را برای تحقق خواسته مردم جزم کرده‌اند، اظهار داشت: احداث بزرگراه خواجه - ورزقان به مطالبه مردم منطقه از دولت تبدیل شده است که نشان از اهمیت این پروژه برای آنان دارد و ما نیز مصمم به انجام و به تحقق رساندن این خواسته مردم هستیم.

وی با اشاره به مراجعات مکرر مردم به استانداری و فرمانداری و پیگیری‌های متعدد آنها درباره این پروژه، گفت: طول این پروژه مهم استانی 45 کیلومتر است که 12 کیلومتر آن توسط اداره کل راه و شهرسازی و مابقی با سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت مس آذربایجان در سه قطعه در حال اجراست.

پورمهدی مدیریت واحد و تمام‌وقت برای پیگیری امور این پروژه را ضروری خواند و بر جدیت در ارزیابی و تملک اراضی واقع در مسیر این پروژه و پرداخت حقوق صاحبان اراضی در قطعه اول توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید کرد.

فرماندار ورزقان نیز احداث بزرگراه خواجه - ورزقان را یکی از ضرورت‌های این شهرستان عنوان کرد و گفت: پرداخت به‌ موقع مطالبات پیمانکاران، تملک اراضی و پرداخت حقوق مردم و همکاری ادارات ذیربط برای پیشرفت و به ثمر رسیدن سریع پروژه ضروری است.

علی وفادار با بیان اینکه همه مسئولان دست به دست هم داده‌اند تا اتمام این پروژه به آمال و آرزو برای مردم این منطقه تبدیل نشود، از مدیران استانی و شهرستانی به خاطر حمایت از اجرای این پروژه و از همکاری مردم و اهالی روستاهای واقع در مسیر طرح به خاطر همکاری و از خودگذشتگی آنها قدردانی کرد.

در این نشست برای تسریع در روند اجرای این طرح، مشکلاتی از قبیل تملک اراضی، رفع و برداشت تاسیسات موجود در مسیر احداث جاده، موضوعات مرتبط با منابع طبیعی و مشکلات و خواسته‌های پیمانکاران مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت.

 


ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 18 اسفند 1393
جلسه مشترک فرمانداران و نماینده مردم اهر و هریس با وزیر کشور

جلسه مشترک فرمانداران و نماینده مردم اهر و هریس با وزیر کشور

جلسه مشترک فرمانداران و نماینده مردم اهر و هریس با وزیر کشور دقایقی پیش پایان یافت.

به گزارش خوجا نیوز : این جلسه که امروز در تهران و در محل ساختمان وزارت کشور تشکیل شد شامل بررسی زلزله هفته گذشته هریس زرنق وکلوانق وبخشایش، وضعیت زیرساختهای منطقه اهر و هریس و خواجه از زمان شروع بازسازی تا امسال، وضعیت شهرداریهای شش گانه شهرهای منطقه، بحث طلب شهرداریها از بنیاد مسکن در جریان واگذاری بدون هزینه پروانه ساختمانی در زلزله سالهای گذشته بود.

 همچنین در این جلسه فرمانداران اهر وهریس در خصوص وضعیت امنیت منطقه و مشکلات مبتلا به آن و نیازهای ضروری منطقه توضیحاتی ارائه نمودند.

 عباس فلاحی باباجان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی از نظر لطف وزیر کشور به آذربایجان و بخصوص شهرها و روستاهای اهر و هریس نیازهای روستا ها و دهیاران و شوراهای روستایی را بر شمرد  و کتبا درخواست مردم شریف اهر در خصوص فرمانداری ویژه را تقدیم وزیر کشور نمود.

 در این جلسه همچنین نماینده مردم منطقه در مجلس در خصوص طرح ارایه شده مجلس و تغییرات حوزه انتخابیه و درخواست الحاق هریس وخواجه به تبریز  گزارش لازم را ارائه داد.


ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 6 بهمن 1393
كشف اشياء عتيقه يک ميليارد ريالي در هريس

كشف اشياء عتيقه يک ميليارد ريالي در هريس

به گزارش خوجا نیوز سرهنگ پاسدار جعفر رزاقي در تشريح اين خبر اظهار داشت: در پي اخبار و اطلاعات واصله مبني بر فعاليت عده اي افراد سودجو در امر قاچاق اشياء عتيقه درحوزه استحفاظي اين شهرستان، ماموران به يک دستگاه خودرو سواري مظنون و توقيف آن را در دستور کار قرار دادند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: عوامل پليس اطلاعات و امنيت شهرستان در حال گشت زني و سركشي از محل هاي جرم خيز حوزه استحفاظي خودرو فوق را مشاهده و آن را توقيف و پس از بررسي مقاديري گوناگون اشياء عتيقه و سنگهاي قيمتي داخل يك عدد كيف دستي كشف و راننده را به اتفاق سه نفر سرنشين به همراه عتيقه جات مكشوفه جهت سير مراحل قانوني به پليس آگاهي شهرستان انتقال دادند.

اين مقام انتظامي در ادامه افزود: كارشناسان اداره ميراث فرهنگي برخي از اشياء مکشوفه را اصل و داراي ارزش تاريخي فرهنگي وغير قابل قيمت گذاري و قسمتي را نيز تقلبي و جهت كلاهبرداري و سوء استفاده مالي اعلام نموده و ارزش تقريبي آن را معادل يك ميليارد ريال تعيين کردند.

سرهنگ رزاقي گفت: با شكايت سازمان ميراث فرهنگي متهمان به مرجع قضايي معرفي و با صدور قرار وثيقه مناسب روانه زندان شدند.


ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 29 دی 1393
جزییات افزایش تعداد نمایندگان و حوزه‌های انتخابیه

جزییات افزایش تعداد نمایندگان و حوزه‌های انتخابیه

جزییات افزایش 20 نفری تعداد نمایندگان و حوزه‌های انتخابیه استان‌های آن‌ها اعلام شد.

به گزارش خوجا نیوز به نقل خبرنگار خبرگزاری خانه ملت٬ گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان به 310 نفر به صحن علنی مجلس ارایه که یک فوریت آن در تاریخ به تصویب نرسید٬ کمیسیون شوراهای مجلس در این مدت با برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان و مسئولان وزارت کشور این طرح بررسی و مصوبه کمیسیون را به هیات رئیسه مجلس ارایه کردند و اکنون در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد.

جزییات افزایش تعداد نمایندگان و حوزه‌های انتخابیه /الحاق هریس به حوزه انتخابیه تبریز

متن طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها به شرح زیر است:

در مقدمه این طرح آمده است: براساس اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر ده سال یکبار با در نظر گرفتن علوم انسانی، جغرافیایی، سیاسی و نظایر آنها حداکثر 20 نفر نماینده می تواند به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود. با توجه به درخواست های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیشنهادهای کارشناسی حوزه های مختلف و بررسی های انجام شده، با در نظر گرفتن مسائل جغرافیایی، جمعیتی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و غیره طرح زیر با قید یک فوریت پیشنهاد می شود.

بر اساس طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 290 نفر به 310 نفر افزایش می یابد و تعداد حوزه های انتخابیه به شرح بندهای زیر اصلاح می شود:

1ـ استان آذربایجان شرقی:

الف: حوزه جدید آذرشهر و عجب شیر متشکل از شهرستان های آذرشهر شامل شهر آذرشهر، بخش ممقان ـ بخش حومه بخش گوگان و عجب شیر شامل شهر عجب شیر –بخش مرکزی –بخش قلعه چای، با یک نماینده ایجاد می شود.

ب: شهرستان هریس، به حوزه انتخابیه تبریز و اسکو الحاق می شود.

پ: هوراند از حوزه انتخابیه کلیبر و خداآفرین و هوراند متنزع و به حوزه انتخابیه اهر الحاق می شود.


ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 17 آذر 1393
جاده مرگ اهر به اندازه زلزله هریس کشته می‌گیرد

جاده مرگ اهر به اندازه زلزله هریس کشته می‌گیرد

نماینده مردم اهر و هریس با گلایه از بی‌توجهی دولت نسبت به تکمیل جاده اهر به تبریز و بازسازی بیمارستان ویران‌شده این شهر از مقام معظم رهبری استمداد جست.

به گزارش خوجا نیوز به نقل از خانه ملت، عباس فلاحی باباجان در نشست علنی امروز (یکشنبه 2 آذر) مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود گفت: امروز افتخار بزرگی است که در سنگر تریبون مجلس به سنگرداران جهاد و شهادت تعظیم نمایم به آنان که تکه‌تکه شدند و نگذاشتند قطعه‌ای از این سرزمین جدا شود، در این روز بزرگ ادای احترام می‌کنم.

نماینده مردم اهر و هریس گفت: روز بسیج، روز آنان است که آوازه نامشان را از قله‌های سلمان‌پشته، قلاویزان، کله قندی، غزه،‌ کرانه باختری، لبنان، صحرای هویزه و سرزمین هور باید شنید، از دریای خروشان اروند و از غواصان‌شان، برای آنانی که نمی‌خواستند صدایشان را دشمن بشنوند و عملیات لو برود، خود را به موج دریا سپردند، آوازه آنان را از لشگر عاشورا از مهدی تجلایی و باقری باید شنید.

وی گفت: هفته بسیج مبارک، مبارک بر ارتشیان دلاور و پاسداران ولایی، نیروی انتظامی، جانبازان و آزادگان، به مادران و پدران شهدا و بسیجیان سلحشور و تبریک بر مردم شجاع و صبور اهر، هریس و خواجه، روستاییان عزیز و عشایر.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: آقای رئیس، همکاران محترم، امروز می‌خواهم متفاوت سخن بگویم. ظاهرا کلماتی در مجلس هم تکراری شده است، کلماتی مانند من می‌خواهم، تذکر می‌دهم، درخواست می‌شود. این حرف‌ها دیگر خریدار ندارد و کسی متوجه آنها نیست.

وی در ادامه افزود: لطفاً مرا مقصر نپندارید، زیرا از روزی که وارد مجلس شده‌ام مدام امروز و فردا را برای اتمام جاده‌ای قول داده‌ام، یک روز زلزله تأسف آور و یک روز آمدن دولت دهم، یک روز آمدن آخوندی را امیدی برای پایان جاده مرگ ذکر کرده‌ام. در 20 سال گذشته، 20 کیلومتر از این جاده تحویل نشده است. آیا نباید برای آنان که فرزندانشان را در زلزله و پدرانشان را در تصادفات جاده‌ای اهر- تبریز کشته شده‌اند، گریه کرد و از دلسوزان استمداد طلبی؟


[ ادامه مطلب ] |
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 3 آذر 1393
شناسایی گمنامی دیگر از لشکر خوبان

شناسایی گمنامی دیگر از لشکر خوبان

طبق اعلام کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح پیکر پاک شهید بزرگوار علی فرج‌‌پورحقه فرزند اسدالله از طریق آزمایش DNA شناسایی شد

 شناسایی گمنامی دیگر از لشکر خوبان 
به گزارش خوجانیوز به نقل از روابط عمومی سپاه عاشورا، طبق اعلام کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پیکر پاک شهید بزرگوار علی فرج‌پور حقه فرزند اسدالله از طریق آزمایش DNA شناسایی شد.

این شهید بزرگوار در ۱۷ فروردین ۱۳۴۴ در تبریز متولد شد و از طریق لشکر ۳۱ عاشورا(مشهور به لشکر خوبان) با عضویت بسیجی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و در ۲۰ اسفندماه سال ۶۲ در عملیات خیبر و در جزیره مجنون به درجه رفیع شهادت نائل شد.

شهید علی فرج‌پور در ۲۲ آذرماه سال ۹۱ مصادف با ۲۸ محرم به عنوان شهید گمنام در دانشگاه علوم پزشکی همدان تشییع و به خاک سپرده شده بود.

خانواده شهید معظم علی فرج‌پور در تاریخ هشت مهر ماه برای نخستین بار بر سر مزار فرزند شهیدشان حاضر خواهند شد.

دومین سالگرد خاکسپاری این شهید بزرگوار مصادف با اربعین حسینی خواهد بود

ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 7 مهر 1393
دیوارنسازیم ؛ پل بسازیم

دیوارنسازیم ؛ پل بسازیم
روزگاری شدکه درمیخانه خدمت می کنم
درلباس فقر کاراهل دولت می کنم
واعظ ما بوی حق نشنید بشنوکاین سخن
درحضورش نیز می گویم نه غیبت می کنم
انسان یاباید خودکاری بکند ویابگذارددیگران کاری رابه انجام برسانند . اولین روزبعداززلزله در محل به اصطلاح ستادبحران زلزله حضوریافتم، تاآخروقت اداری درآنجابودم آنگونه که باید وشاید تحویلم نگرفتند . ازفردای آن روز دیگر سراغی از ماگرفته نشد چراکه نیازی به حضور دیگران احساس نمی کردند. درحالی که از روستای افشرد بامن تماس گرفتند که روحانی برای تدفین وتکفین وجودندارد باقاطعیت اعلام شدکه هیچ فوت شده ای برروی زمین باقی نمانده است وهمه دفن شده اند. دردومین روز به طور رسمی اعلام شدکه آواربرداری ها به اتمام رسید. باشعار عیدتاعید(فطرتاقربان) وعده داده شد ساخت وسازها به پایان برسد . دراین اثنا حکمی هم صادرگردید مبنی براینکه گفتن از نقایص ممنوع است . طولی نکشید که وجود حادّ بودن اوضاع درشهرستان هریس تکذیب گردیدواطمینان داده شد که مساله خاص ومشکلی وجودندارد.
اصلا" آیا تابحال به این فکرکرده اید که مقام معظم رهبری چراروستای کیویج وسرند رابرای بازدید انتخاب کرده اند؟ یادلیل این گفته معظم له چه بوده است:« اگرساکنین این مناطق بایکدیگر همکاری وهمدلی داشته باشند این حادثه می تواندبه سکوی پرش ودگرگونی چهره این منطقه تبدیل شود».
ویا« مردم مومن ارسباران که اکنون این منطقه دچارحادثه زلزله شده است همواره به رشادت وشجاعت مشهوربوده اند».
ونیز« اگربه بلایای طبیعی بادیدفرصتی جهت جهش نگاه شود قطعا" مناطق زلزله زده درآینده ازلحاظ آبادانی وپیشرفت بسیاربهتراز گذشته خواهندبود».
می توان پاسخ این سوالات رابه طور خلاصه چنین بیان کرد:
مقام معظم رهبری به عمق فاجعه درشهرستان هریس پی برده بودند. زلزله می توانست سکوی پرش باشد که لازمه اش همکاری وهمدلی بود ورهبری نظام ازتاریخ منطقه اطلاع داشته وحدود ارسباران رامی شناخته است . نطفه جلوگیری از« آبادانی» و«پیشرفت » زمانی بسته شد که مصیبت دور منطقه می پلکید وبرخی منکرتلخی ها ونیازها شدند .
البته دراین نقد به دنبال مقصریابی نیستم ولی می خواهم از وقایع تحلیل داشته باشم وطبق رویه های قبلی ام بامواضعی منصفانه ، کارشناسانه وادبیاتی محترمانه نشان بدهم که باید طرح های جوانب اندیشی شده داشته باشیم که گفته اند:


[ ادامه مطلب ] |
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 17 شهريور 1393
ناتمام ماندن سخنان نماینده شورای شهرستان دراستان درجلسه شورای اداری هریس

ناتمام ماندن سخنان نماینده شورای شهرستان دراستان درجلسه شورای اداری هریس

درجلسه شورای اداری هریس که دیروز باحضورآیت الله هاشمزاده هریسی برگزارشدفرماندارهریس اجازه ادامه صحبت به محرم فرزانه رانداد.

به گزارش خوجا نیوز :محرم فرزانه که نماینده شورای اسلامی  شهرستان هریس  درشورای اسلامی استان است درابتداسخن خویش رابا این عبارات آغازکرد: من مشی فرماندار محترم راتایید می کنم که باید نکات مثبت گفته شوند چراکه نکات مثبت حامل انرژی مثبت اند ولی این باراجازه می خواهم که کمی متفاوت صحبت کنم . من همواره دربیان نکات مثبت گام برداشته ام صفحات ویژه هریس باگستره توزیع شمالغرب کشورچاپ کرده ام  درآن صفحات به تعریف وتمجید شهرو شهروندان پرداخته ام درکتاب های چاپ شده ام نیز بدین منوال کارکرده ام . دراین یک سال هم دراین مسیر استوارمانده ام الان قصد دارم متفاوت صحبت کنم.

فرزانه درادامه گفت: دراین شهرستان سدّ نهند می زنند باآب آن سدّ نصف تبریز راسیراب می کنند آب از بخش خواجه رخت برمی بنددهیچ سودی نصیب هریس نمی شود.

شما عزیزان قول می دهید که سدهرزه ورز با کاربری آب شرب برپاخواهدشدماهم امیدواربه گفته شمامی شویم ولی هروقت حرفی از سدهرزه ورز به میان آمده است این گفته مفتون امینی درذهن ها نقش بسته است که:

نوبت آمد چون به سدّ تلخه رود

برصلاح وصرفه کشورنبود

حاشیه نگاری هریس پویا از جلسه شورای اداری/ناتمام ماندن سخنان نماینده شورای شهرستان دراستان درجلسه شورای اداری هریس

[ ادامه مطلب ] |
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 10 شهريور 1393
16 طرح عمرانی در شهرستان هریس افتتاح می شود

 فرماندار شهرستان هریس گفت: همزمان با هفته دولت 16 طرح عمرانی، زیربنایی، آموزشی و کشاورزی با 97 میلیارد ریال اعتبار در این شهرستان افتتاح می شود. به گزارش خوجا نیوز : حسن یحیوی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: هفته دولت فرصتی مناسب برای ما خادمان مردم است تا با آرمان های امام و شهداء عزیز تجدید بیعت کنیم.وی همچنین از اجرای برنامه های متنوع در هفته دولت خبر داد گفت: دیدار با امام جمعه، غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا، برگزاری مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، و برگزاری جلسات دیدارهای مردمی در شهرهای پنج گانه از جمله این برنامه هااست.یحیوی همچنین به پروژه های افتتاحی این شهرستان اشاره کرد افزود: همزمان با هفته دولت از چهار طرح هادی روستایی، 142 واحد ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، سه طرح گاز رسانی، طرح بهسازی و آسفالت ریزی راه های روستایی و چندین طرح دیگر بهره برداری می شود.همچنین امروز دولتمردان شهرستان هریس ضمن غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا با آرمان های شهداء تجدید بیعت کردند.در این آیین امام جمعه، فرماندار، فرماندهان نظامی و انتظامی شهرستان و مسوولان نهادهای اداری و دولتی حضور داشتند.به گزارش خبرنگار ما همچنین همزمان با هفته دولت نمایشگاه آثار نقاشی استاد اکبر خوشبخت و هنرآموزانکتابخانه بخش خواجه در محل کتابخانه های عمومی این شهر در حال برگزاری است.علاقمندان تا ششم شهریور ماه جاری در وقت اداری می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

 

[ ادامه مطلب ] |
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 3 شهريور 1393
نمایشگاه آثار نقاشی استاد اکبر خوشبخت و هنرجویان کتابخانه خواجه درهریس

نمایشگاه آثار نقاشی استاد اکبر خوشبخت و هنرجویان کتابخانه خواجه درهریس

 به گزارش خوجا نیوز:  همزمان با هفته دولت آثاری هنری استاد خوشبخت وهنرجویان کتابخانه عمومی خواجه درهریس با حضور امام جمعه وفرماندارواعضای شورای اداری افتتاح شد..به گزارش خوجا نیوز: این نمایشگاه درمحل کتابخانه  عمومی این شهر در حال برگزاری است.

 استاد اکبر خوشبخت درسال 1354 درخواجه به دنیا آمده ودرسال 77باسفری به ترکیه غیر ازنقاشی به هنرهای دستی وابرو روی آورد. این هنرمنددرکشورهای چون ترکیه ،اوکراین ،دانمارک،اتریش،بلغارستان،وچندین کشوراروپایی،نمایشگاه ازآثارخودبه صورت انفرادی ویا گروهی دایرنموده است.

خوشبخت در اکثر آثارش به سوژه‌های طبیعت و زیبایهای حیوانات ومحل زندگی خود پرداخته و در بیشتر آن‌ها زیباییهای ومناظر طبیعت را به وضوح به نمایش گذاشته است. استاد خوشبخت هدف ازدایرکردن این نمایشگاه را ایجاد انگیزه درهنرجویان وکشف استعدادهای درمناطق محروم عنوان کرد.

 علاقمندان تا ششم شهریور ماه جاری در وقت اداری می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.



[ ادامه مطلب ] |
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 3 شهريور 1393
شروع بزرگراه خواجه به چایکندی

شروع بزرگراه خواجه به چایکندی

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خوجا نیوز اظهار داشت : در سالگرد زلزله تاسف بار منطقه اهر و هریس کلنگ شروع بزرگراه خواجه به چایکندی به زمین زده می شود .

وی گفت: این پروژه باحمایت سازمان مس آذربایجان و هزینه ای نزدیک به یکصد میلیارد تومان انجام می گیرد.

فلاحی ادامه داد:  با انجام این پروژه تصادقات جاده به حداقل رسیده و موجب جذب گردشگر به منطقه هریس و خواجه می گردد.


ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 20 مرداد 1393
مردادی تلخ برای ارسباران/ روایت شاهدان عینی زلزله آذربایجان شرقی

مردادی تلخ برای ارسباران/ روایت شاهدان عینی زلزله آذربایجان شرقی

تبریز – خبرگزاری مهر: 21 مرداد بود که وقتی مردم آذربایجان شرقی خود را برای حضور در آخرین شب قدر در سال 91 مهیا می کردند، زمین لرزه ای سهمگین لرزه بر جان و دل ساکنان شهرستان های اهر، هریس و ورزقان انداخت تا از آن روز به بعد، مرداد هر سال تداعی گر روزهای تلخ و ناگوار در منطقه ای بنام ارسباران باشد و ترس و واهمه آن روزها هیچگاه از حافظه تاریخی مردم آذربایجان پاک نشود،

به گزارش خبرنگار مهر، دو سال پیش در چنین روزهایی که تمامی مسلمانان خود را برای آخرین شب قدر 1433 هجری قمری و طلب مغفرت و آمرزش از بارگاه الهی آماده می کردند، مردمان خطه ارسباران نیز به سان دیگر هموطنان خود، برای استقبال از چنین شبی مهیا می شدند که ناگهان اتفاقی ناگوار افتاد.

مردم آذربایجان به ویژه تبریزی ها به خوبی یاد دارند که در همین روزها و بطور دقیق در 21 مرداد 91، زمین چندین بار به صورت هولناکی غرشکنان لرزید و ترس و هراس را بر تنشان نشاند، اما غافل از آنکه در همین حوالی، شاید در چند کیلومتری بیخ گوش آنها، فاجعه ای تاریخی به وسعت ارسباران رخ داده است.

فاجعه ای که شاید تلفات جانی آن به دلیل رخداد در ساعات کاری روستاییان و شرایط منطقه ای، به مراتب کمتر از زلزله بم بود ولی دو زمین لرزه هولناک که حوالی ساعت 17 آن روز تلخ مردادی رخ داد، کافی بود تا بیش از 300 روستای شهرستان های اهر، هریس و ورزقان در منطقه ارسباران آذربایجان شرقی با خاک یکسان شود و بیش از 300 نفر کشته و پنج هزار نفر مجروح به جای گذارد که بیشترشان را زنان و کودکان تشکیل می دادند.

دو زمین لرزه 6.4 و 6.3 ریشتری باعث شد تا مردم استان های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان، اردبیل و حتی پایتخت کشور همسایه یعنی باکو نیز شدت آن را احساس کند. اما شدت و عمق تلخی این واقعه را مردمانی احساس کردند که در چراگاه ها مشغول چرای گوسفندان خود بوده و پس از بازگشت شاهد ویرانی خانه و کاشانه هایشان و بدتر از آن زخمی و کشته شدن عزیزانشان بودند.


[ ادامه مطلب ] |
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 20 مرداد 1393
کلاس آموزش نقاشی روی سفال درکتابخانه خوجا


ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 30 تير 1393
دشت شقایق در محال خوجا
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 12 خرداد 1393
همه چیز سیاست نیست، فرهنگ را دریابیم

همه چیز سیاست نیست، فرهنگ را دریابیم

فرهنگ دلال گرا ، کم کار ، عقل در چشم، کم مطالعه و دور از تحقیق که ریشه بسیاری از مشکلات امروز ماست باید اصلاح شود. از خودمان شروع کنیم و همت کنیم برای اصلاح نقاط ضعف فرهنگی خودمان . قطعا نقاط قوت زیادی هم داریم اما همین نقاط ضعف ، پاشنه آشیل ماست.

همه چیز سیاست نیست . مادام که به این باور نرسیم و گمان کنیم همه ما باید سیاسی باشیم، رفتارهای سیاسی داشته باشیم، درباره سیاست بحث کنیم و خلاصه همه چیز را در سیاست جست و جو کنیم روی خوش پیشرفت و آبادانی ایران را نخواهیم دید.

از یک منظر، سیاست مانند آب است و هزاران خاصیت دارد اما بر آب نمی توان خانه ای بنا کرد و «خانه ای روی آب» یادآور بنای بی بنیاد است.

اینها در حالی است که بسیاری از مشکلات ما ایرانی ها ریشه در معضلات فرهنگی دارد و تا به اصلاح امور فرهنگی اقدام نکنیم مشکلات دیگرمان حل نمی شود .

ما کم مطالعه می کنیم و زیاد نظریه پردازی می کنیم، خیلی کم تحقیق می کنیم اما سریع و قاطع قضاوت می کنیم، به جای اینکه به امروز خود فکر کنیم یا به تاریخ گذشته می بالیم یا از آینده نیامده می نالیم. دروغ در جامعه رواج پیدا کرده و با جیب خالی، پُزمان عالی است؛ در عروسی و در عزا. دوست داریم خیلی زود راه صد ساله را برویم اما کار امروز را به فردا می اندازیم، هر قدر بگویند در مصرف آب صرفه جویی کنید اصلا باور نداریم کشور ما در ناحیه گرم و نیمه خشک کره زمین واقع شده و باز اسراف می کنیم وهر چه بگویند در مصرف بنزین و سوخت، صرفه جویی کنید باز هم ماشین را بر می داریم و در شهر دور دور می زنیم و ...

مردمِ مجموعه های تلویزیونی، رسانه ملی یا خانه های بزرگ ویلایی دارند یا در آپارتمان های دوبلکس بزرگ زندگی می کنند . آدم های خوب شان در حد یک بیمار مازوخیستی خود آزارند و آدم های بدشان در حد بیمار سادیستی، دیگر آزار. سالمندان شان هم یا عقل کل اند یا بی عقل!


[ ادامه مطلب ] |
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 12 خرداد 1393
برف خواجه را سفید پوش کرد

برف خواجه را سفید پوش کرد

شهروندان خواجه صبح یازدهمین روز بهار را در حالی آغاز کردند که بارش برف بامدادی اکثر مناطق این شهر را سفید پوش کرده است. گزارش خوجانیوز، با وجود اینکه هواشناسی کاهش محسوس دما و احتمال بارش برف را پیش بینی کرده بود ولی با این وجود شهروندان از وضعیت پیش آمده غافلگیر شدند.

شهروندان خواجه بایادخیرکردن ازمرحوم مصدق جمله (خوجالین قشی بایرامنان سورادی ) رابا گوشت وجان لمس کردند

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان شرقی در گفت و گویی افزود: امروز بارش برف شهرستان های اهر، مراغه، کلیبر، هوراند، هریس و بستان آباد در این استان را سفید پوش کرد.
وی گفت: امروز در شهرستان های سراب و ملکان نیز شاهد بارش تگرگ و باران بودیم.
حسن علیزاده اظهارکرد: امروز در مجموع به غیر از شهرستان میانه، در کلیه شهرستان های استان شاهد بارش برف و باران بودیم.
مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان شرقی گفت: در 24 ساعت گذشته بیشتر میزان بارندگی ار شهرستان مرند با 46 میلیمتر گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه این بارش ها تا روز سه شنبه دوازدهم فروردین ماه جاری ادامه خواهد داشت، افزود: پیش بینی می شود در سطح استان شاهد کاهش محسوس دما باشیم.
انتهای پیام/

 

 


ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 11 فروردين 1393
با اهالی فرهنگ، مهربان باشید
"مدیریت جهادی" در عرصه فرهنگ ، جز با جهاد اکبر در شکستن "غرور و تمامیت خواهی دولتی" محقق نمی شود. دولت تا به حقوق حاکمیتی خود بسنده نکند و بخواهد با استفاده از اقتداری که دارد ، در کوچکترین امور فرهنگی دخالت کند و مثلاً سطر به سطر همه کتاب ها را بخواند تا اجازه نشر بدهد، چرخ فرهنگ مملکت نمی چرخد.

عصرایران ؛ جعفر محمدی - فرهنگ ، مقوله ای است که همواره در جامعه ما ، با کج اندیشی های زیادی مواجه بوده است چه آن که بسیاری از مسوولان ، به ویژه مدیران میانی، تصوری بسیار سطحی و اداری از فرهنگ دارند.
نمود "نگاه سطحی" شان را می توان در نگاه هایشان به ظواهر امور دید، مانند رها کردن تربیت وجودی انسان ها و پرداختن صرف به اموری مانند پوشش افراد و نیز در انبوه تبلیغات محیطی و بنرها و همایش ها و رسانه هایی که هر کدام شان کوهی از عناوین پر طمطراق فرهنگی را یدک می کشند!

"نگاه اداری" شان به فرهنگ نیز در امر و نهی های شان نمود دارد. گو این که اصحاب فرهنگ کارمندان و سربازانی هستند که هر آن ، منتظر دستور رئیس اداره با فرمانده پادگان هستند! یکی از اهالی فرهنگ که اتفاقاً مدیریت یک مجموعه فرهنگی را بر عهده دارد اخیراً می گفت که رئیس مافوق شان تصور می کند که با برگزاری جلسات مداوم هفتگی و ارائه دستورهای مداوم می تواند مقوله فرهنگ را در مجموعه تحت نظرش سروسامان دهد!

خروجی این سطحی نگری ها و تصورات پادگانی از فرهنگ ، برخوردهای تحکم آمیز و تحقیر آمیز با فرهنگ و اهالی فرهنگ است. به عنوان مثال ، کسی را در نظر بگیرید که عمری را در ادبیات سر کرده و به عنوان حاصل عمرش ، کتابی نوشته است که می خواهد آن را منتشر کند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کتابش زیر دست ممیزی قرار می گیرد که حتی معنای کلمه ادبیات را نیز نمی داند و در عین حال ، نگران از دست دادن شغلش است. لذا با بدبینی به کتاب می نگرد و هر جا را متوجه نمی شود ، حذف می کند و نشر کتاب را منوط به حذف آن بخش ها می کند!

یا ممکن است ممیز کتاب ، دارای افکار کوته اندیشانه ای باشد و بخواهد آن را تحمیل کند. چند سال پیش ، نویسنده کتابی درباره تاریخ خرمشهر در اوایل دفاع مقدس، تعریف می کرد که کتابش را برای تجدید چاپ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برده و در آنجا جوانکی به وی گفته که فلان عکس که نمایانگر یکی از جنایات بعثی هاست را باید حذف کند تا اجازه تجدید چاپ صادر شود.
نویسنده که خود از رزمندگان خوزستانی بوده و متن و عکس ها را در همان ایام دفاع قدس تهیه کرده بوده ، علت را می پرسد و پاسخ می شنود: ما الان با عراق دوست شده ایم ، درست نیست علیه شان عکس منتشر کنیم!

بدیهی است که برخوردهای سلیقه ای با فرهنگ و اهالی فرهنگ ، نتایجی جز این چند مورد نخواهد داشت:
- گروهی به فعالیت های زیر زمینی روی می آورند ؛ کما این که هم اکنون بازار پر شده است کتاب های بدون مجوزی که با دستگاه هایی مانند ریسوگراف تکثیر شده اند و نیز انبوه موسیقی زیرزمینی و فیلمسازی زیرزمینی و ... .
- گروهی راه دیار غربت را در پیش می گیرند و جلای وطن می کنند.
- جمعی قید کار فرهنگی را به کلی می زنند و به کاری دیگر مشغول می شوند.
- عده ای با تحمل سختی ها و به جان خریدن مصائبی مانند سانسور و تهدیدها و تحدیدها می کوشند چراغ فرهنگ را روشن نگه دارند.


[ ادامه مطلب ] |
ن : یعقوب کامرانی
ت : دو شنبه 4 فروردين 1393


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.